Kevyiden sähköisten kulkuvälineiden käyttö liikenteessä sallittiin

Tilanne aikaisemmin

Lainsäädäntö ei tuntenut kevyitä sähköisiä kulkuvälineitä. Laitteita eikä niiden liikennesääntöjä määritelty millään tavalla. Niillä sai liikkua vain suljetuilla alueilla tai sisätiloissa. Sähkökäyttöiset kolmi- tai nelipyöräiset senioriskootterit olivat sallittuja, mutta vain vammaisten käyttöön.

Tilanne muutoksen jälkeen

Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet ja käyttötapa on määritelty, ja niiden käyttö liikenteessä on kaikille mahdollista.

Hitaat laitteet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan. Laitteissa saa olla tehoa maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla moottorilla enintään 15 km/h.

Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja enintään 1 kW:n moottorilla varustettuja kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä. Oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie. Tosin kävelyvauhtia liikuttaessa itsestään tasapainottuvilla laitteilla saa käyttää myös jalkakäytävää. Kevyissä sähköajoneuvoissa pitää olla etuvalo ja punainen heijastin takana. Suojakypärän käyttö on suositeltavaa.

Sähköavusteinen tai moottorilla varustettu polkupyörä kulkee moottorilla maksimissaan 25 km/h. Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250W, ja niihin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia. Moottorilla varustetuille polkupyörille, joiden teho on 250 W – 1 kW, on omat tekniset määräykset. Niitä ei tarvitse rekisteröidä. Suojakypärän käyttö on suositeltavaa.

Vaikutukset

Sähköisten kulkuvälineiden käyttö liikenteessä on sallittua. Laitteiden käyttöä tiellä sääntelevät liikennesäännöt. Laitteet parantavat esimerkiksi iäkkäiden itsenäistä liikkumista (erilaiset senioriskootterit luvallisia kaikille).

Voimaantulo: 1.1.2016

Vastuuministeriö: liikenne- ja viestintäministeriö